ایالات متحده امریکا کجاست ؟


           
     
 

  موقعیت جغرافیایی امریکا

   
     
 

  جرج واشنگتن اولین رئیس جمهور امریکا

   
     
 

 عقاب سرسفید نماد ملی امریکا

   
     
  نشان رسمی کشور    
       
     
  اولین پرچم امریکا    

امریکا یک جمهوری فدرال مبتنی بر قانون اساسی است که متشکل از پنجاه ایالت و یک منطقه فدرال می باشد. بخش  عمده این کشور پهناور (متشکل ازچهل و هشت ایالت به هم پیوسته و واشنگتن دی سی) در قاره امریکای شمالی واقع است. امریکا از اقیانوس آرام در شرق تا اقیانوس اطلس در غرب کشیده شده است و از شمال با کانادا و از جنوب با مکزیک هم مرز است. دو ایالت امریکا به نامهای آلاسکا و هاوایی جدا از 48 ایالت به هم پیوسته جزو قلمرو امریکا محسوب می گردند. بیش از ده هزار سال است که انسان در قارهٔ آمریکا زندگی می‌کند. قاره آمریکا توسط کریستف کلمب و در سال ۱۴۹۲ کشف شد اما او به اشتباه فکر کرد که آنجا هندوستان است اما مدت‌ها بعد آمریگو وسپوچی طراح و معمار ایتالیایی اعلام کرد که این قاره جدیدی است و بعدا یکی از طراحان آلمانی به نام مارتین والدسی مولر نقشه ای طراحی کرد و در آن به احترام وی، برای اولین بار نام امریکا را برای این سرزمین به کار برد (البته نام منطقه کلمبیا که پایتخت امریکا در آنجا قرار دارد، برگرفته از کریستف کلمب است). نام ایالات متحده امریکا نیز برای اولین بار توسط پرزیدنت توماس جفرسون به طور رسمی به کار برده شد. آمریکا سومین کشور پر جمعیت دنیا (بعد از چین و هند) و سومین کشور پهناور جهان (بعد از روسیه و کانادا) است، و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود (البته در مورد اندازه گیری وسعت آبی و خاکی امریکا و چین اختلاف نظرهایی وجود دارد، برخی آن را بزرگتر و برخی کوچکتر از چین می دانند). همچنین آمریکا بزرگترین نظام اقتصادی و سیاسی را در میان کشورهای جهان را دارا است. اما تاریخ آمریکا به عنوان یک کشور مستقل به سال ۱۷۸۳ میلادی باز می‌گردد که در آن آمریکا بر طبق معاهدهٔ پاریس به رسمیت شناخته گردید

قبل از اعلام استقلال آمریکا در سال ۱۷۷۶، آمریکا مجموعه‌ای از مستعمرات اروپایی بود. بطور مثال، اسپانیایی‌ها در منطقهٔ فلوریدای امروزی ساکن شدند، بریتانیایی‌ها شهر جیمز تاون در ویرجینیای امروزی را آباد کردند، هلندی‌ها نیو آمستردام را که اکنون نیویورک خوانده می‌شود ساختند، و فرانسوی‌ها نیز در ایالت جنوبی لوئیزیانا و اطراف رودخانه میسیسیپی ساکن شدند. به تدریج، بخش‌های زیادی از مستعمرات سیزده‌گانه شاهد درگیری و شورش علیه حکومت بریتانیا شدند. بدین ترتیب جنگ‌های انقلاب آمریکا از آوریل ۱۷۷۵ با نبرد لگزینگتون آغاز شد، و در سال ۱۷۸۳ در پی امضای قرارداد صلح با بریتانیا پایان یافت. استقلال ۱۳ مستعمرهٔ آمریکای شمالی با صدور اعلامیه استقلال آمریکا در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ محقق شد. آمریکا ابتدا متشکل از ۱۳ ایالت خودمختار بود که تعارض قوانین هر ایالت مانند مالیات بر واردات باعث رکود اقتصادی و در نتیجه شورش‌هایی مانند شورش شیز شد به همین دلیل ۵۵ نماینده از ۱۲ ایالت (به جز رودآیلند) در فیلادلفیا منجمله جورج واشنگتن، بنجامین فرانکلین و جیمز مدیسون قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را تصویب کردند که اکنون نیز قانون اساسی آمریکا است و از آن موقع ۲۵ اصلاحیه خورده‌است. با شروع قرن جدید و انتقال پایتخت از فیلادلفیا به واشنگتن دی سی و خرید لوئیزیانا در سال ۱۸۰۳، در سال ۱۸۱۲ ارتش بریتانیا بار دیگر به آمریکا قشون کشی کرده و پایتخت جدید را به آتش کشانید، اما موفق به استقرار در منطقه نگردید. دوواقعهٔ بزرگ و پر تنش دیگر در تاریخ آمریکا یکی جنگ داخلی آمریکا در قرن نوزدهم، و سقوط بازار آزاد در اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی بود. سال ۱۸۶۱ شاهد جنگ داخلی آمریکا بود که با ۶۰۰ هزار نفر تلفات و ۵۰۰ هزار نفر زخمی، خونین‌ترین جنگ در تاریخ این کشور بوده‌است. علت این جنگ به برده‌داری در ۱۱ ایالت جنوبی مشهور به ایالات مؤتلفه آمریکا مربوط می‌شد که آبراهام لینکلن خواهان براندازی آن بود. این جنگ در سال ۱۸۶۵ با پیروزی شمالی‌ها به فرماندهی یولیسیز سایمن گرانت، پایان گرفت. سقوط بازار آزاد آمریکا در ۱۹۲۹ آغازگر یک دوره رکود اقتصادی چند ساله بود که در آن نزدیک به یک چهارم جمعیت آمریکا شغل‌های خود را از دست دادند. با پیروزی در جنگ جهانی اول، و غلبهٔ متفقین در جنگ جهانی دوم و شکست نهایی آلمان نازی در این جنگ و تخریب شدید زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی اروپا، آمریکا که کمترین خسارات را متحمل شده بود، به عنوان قدرت بزرگ جهانی پدیدار شد. حذف شدن اتحاد جماهیر شوروی از صحنهٔ رقابت با آمریکا در میادینی چون جنگ سرد، جنگ ویتنام، و جنگ کره، عملاً آمریکا را رفته رفته در موقعیت منحصربفردی در جهان قرار داد.

نظام حکومتی آمریکا در چارچوب قانون اساسی، و بر اساس سیستم جمهوری فدرال بنیان نهاده شده‌است. این کشور در سال ۱۷۷۶ میلادی، در پی اعلام استقلال و اتحاد ۱۳ مستعمرهٔ سابق بریتانیا شکل گرفت. کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، در غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب با مکزیک همسایه‌است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا دارد. آمریکا همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. به علاوه، مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها، و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکنده‌اند. ایالات متحده آمریکا پس از حضور در جنگ‌ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، قدرت اثرگذاری خود در جهان را گسترش داد. آمریکا به عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل در آمده‌است و از بنیانگذاران پیمان نظامی ناتو محسوب می‌شود. و پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد به عنوان یک ابرقدرت منحصر به فرد درآمد. امریکا را اتازونی (برگرفته از زبان اسپانیولی به معنی ایالات متحده) و ینگه دنیا نیز می نامند.

 اینک سالهاست که امریکا را به عنوان مرکز سیاست، اقتصاد و علم و دانش جهان می شناسند. هرچند این کشور در سیاست های داخلی و خارجی خود مخالفان و موافقانی دارد، ولی بزرگترین کمک های خیرخواهانه و بشر دوستانه جهان نیز از این کشور سرازیر می گردد. دانشگاه های امریکا پایه و اساس تولید علم در جهان هستند، و سالیانههزاران دانشجو از سرتاسر جهان با دست پر از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل می شود. زندگی در امریکا، برای بسیاری از مردم جهان یک رویا به شمار می رود، به طوری که در اروپا نیز این کشور را به عنوان سرزمین آرزوها خطاب می کنند. هر چند که این روزها زمزمه هایی از پایان دوره طلایی حکومت جهانی امریکا به گوش می رسد و برخی ها رشد اقتصاد چین و افول نظام امریکا را پیش می کشند، ولی بسیاری معتقدند که تا غروب آفتاب تابان امریکا بر سر سیاست و اقتصاد کشورهای جهان فاصله دور و درازی باقیست.