1: جریمه ارسال اس ام اس در حین رانندگی


یکی از مواردی که خیلی ها به غیر از مکالمه تلفنی حین رانندگی عادت به انجامش دارند، ارسال اس ام اس در حین رانندگی است. در حالی که حقوق مشاغل معمول نظیر فروشندگی، صندوق دار فروشگاه، کارگر رستوران و حتی مسئول آی تی یک مجموعه کاری و مشاغلی نظیر این در حال حاضر ساعتی 10 دلار هست (یک دلار آن هم بابت مالیات پیش از دریافت از طرف کارمند/کارگر به حساب دولت واریز میشود، بنابراین ساعتی 9 دلار) جریمه ارسال یک اس ام اس پشت فرمان حداقل 159 دلار است، این جریمه ممکن هست بالاتر از این نرخ اعلام شده باشد در حالی که حتی تخلف همزمان دیگری رو در حین ارسال اس ام اس انجام نداده باشید!

بنابراین همانطور که روی این تابلو نوشته: جریمه ارسال اس ام اس +159 دلار - ارزش آن را ندارد


تصویر

نکته مهم در مورد تصادف خودرو در امریکا  زمانی که در امریکا تصادف می کنید و با پلیس تماس می گیرید پلیس تنها موارد تخلف و یا شرح حادثه تصادف شما را ثبت میکند، بعد از جریمه شدن و یا کشیدن اصطلاحا کروکی بعد از تصادف شما نمیدانید چه کسی مقصر و یا به چه میزان جریمه شدید، میزان و نرخ جریمه شما را دادگاه مشخص خواهد کرد، بنابراین بعد از گرفتن برگ جریمه، نامه ای از دادگاه به درب منزل شما ارسال خواهد شد که از شما میخواهند مبلغ جریمه را واریز کنید و یا از شما دعوت میشود برای توضیحات بیشتر در دادگاه حاضر شوید


گرفتن عکس در هنگام رانندگی نیز جزیی از تخلفات رانندگی است، بنابراین راننده به هنگام رانندگی هیچگاه مجاز به گرفتن عکس با دوربین و یا حتی تلفن همراه خود نیز نیست، اینکار خلاف قانون است و دارای جریمه ای معادل صحبت کردن با تلفن همراه (نه ارسال اس ام اس)، البته این یکی از تخلفاتی است که برای آماده کردن تصاویر این تاپیک مجبور به انجامش شدم هرچند که برخی از تصاویر و اغلب شکارها توسط دو دوربین دیگر نصب شده داخل و بیرون ماشین گرفته شده که در حین پست های ارسالی در تاپیک از تصاویر آنها استفاده خواهم کرد



روغن ریزی

دیدن صحنه ریختن و نشت روغن روی آسفالت برای تمام ما امری است عادی، همه ما بسیار با این صحنه مواجه شدیم. برخی روغن خودروی خود را در خیابان تعویض میکنند و سپس روغن کهنه را راهی جوی های آب میکنند. اما در امریکا به همین راحتی با شما برخورد نمیشود، (این ماجرا واقعی است) خودروی شما در پارکینگ آپارتمانتان چندین روز بدون حرکت پارک شده و پس از چند روز به ناگهان شروع به روغن ریزی میکند و تمام روغن گیربکس خودرو روانه آسفالت کف پارکینگ میشود، یکی از همسایه ها با آتش نشانی و پلیس تماس میگیرد و پس از پاک کردن روغن از روی اسفالت توسط مامورین آتش نشانی، با برخورد پلیس راهی دادگاه میشوید و دادگاه شما را 5000 دلار بابت این امر جریمه میکند! فراموش نکنید خودروی شما در حالت پارک بوده و هیچ حرکتی نداشته و شما نیز بی اطلاع از این موضوع!



کارپول - خط ویژه

اغلب بزگرراه ها در تمام یا بخشی از مسیر خود دارای یک لاین ویژه به نام کارپول هستند (در برخی بزرگراه های پهن تر با وجود 5 تا 8 لاین در مسیر رفت و یا به همین میزان در لاین برگشت، دو لاین ویژه در کنار یکدیگر وجود دارد)، البته در مواردی نیز این لاین/لاین های ویژه وجود ندارد که دلیل آن باریک شدن مسیر بنابه دلایل مختلف است.

اما این مسیر ویژه چه کاربردی دارد و چطور میتوان متوجه شد مسیر ویژه وجود دارد؟ در بخش هایی از بزرگراه که مسیر ویژه وجود دارد در آخرین لاین در سمت چپ، بر روی آسفالت یک نشان لوزی در فاصله های کوتاه از هم درج شده که به رانندگان هشدار میدهد مسیر لاین ویژه است، البته علاوه بر وجود این لوزی ها بر روی خط ویژه، تابلوهای راهنمای کنار جاده نیز مرتبا به رانندگان وجود چنین لاینی را یادآوری میکنند

تصویر

اما شرایط استفاده از این لاین چگونه است؟ عبور موتورسیکلت در هر شرایطی و هر ساعت و روزی در این لاین ها آزاد است، دو روز آخر هفته یعنی شنبه و یکشنبه (روز شروع هفته: دوشنبه) که معمولا بار ترافیکی چندانی وجود ندارد این لاین برای تمامی خودروها با هر میزان سر نشین آزاد است. اما در روزهایی معمول هفته (دوشنبه تا جمعه) در ساعات اوج ترافیک تنها خودروهایی مجاز به عبور از این مسیر هستند که بیش از یک سرنشین داشته باشند (2 سرنشین یا بیشتر). با توجه به نیاز هر شخص به حداقل یک خودرو به ندرت شاهد خواهید بود خودرویی با دو یا چند سرنشین در بزرگراه ها در حال حرکت باشد، بنابراین در ساعت اوج شلوغی معمولا لاین ویژه ترافیک کمتری را تجربه میکند. اما ساعات اوج ترافیک و در اصل ساعاتی که نمیتوان با یک سرنشین (تنها راننده) در این لاین ها عبور کرد معمولا بر روی تابلو ها درج میشود هر چند که به طور معمول 6 الی 10 صبح و 3 الی 7 بعد از ظهر است. در خارج از این ساعات تمامی خودروهای تک سرنشین نیز میتوانند از این لاین استفاده کنند.

- این مسیر در برخی شهرها با نام های مختلف هرچند با یک نماد (لوزی) وجود دارد، به عنوان مثال در برخی شهرها فست ترک FastTrak نامیده میشود و در گذشته برخی از مردم برای اینکه صبح ها و یا عصر ها زودتر به محل کار خود و یا منزل برسند و پشت ترافیک نمانند عروسک/مانکنی را بر روی صندلی شاگرد میگذاشتند و با قراردادن یه روزنامه در دست آن پلیس را فریب میدادند، در حال حاضر این روش کاملا منسوخ شده و چنانچه در ساعات غیر مجاز وارد این لاین شوید علاوه بر اینکه اغلب مردم با نگاهی بد به شما نگاه میکنند، پلیس های موتورسوار در بسیاری از موارد در شانه خاکی سمت راست بزرگراه تمامی خودروهای عبوری را کنترل میکنند.


تصویر

در موارد اضطراری به طور مثال تصادف های بزرگراهی و یا عبور اضطراری میبایستی این مسیر را برای عبور آمبولانس، خودروهای آتش نشانی، پلیس و خودروهای دولتی که با چراغ های گردان حرکت میکنند خالی نگه دارید، هر چند که بعضا در ساعات اوج ترافیک علی الخصوص در زمان بروز حادثه در بزرگراه، ترافیک به حدی است که خودروهای حاضر در لاین ویژه به دلیل عدم روان بودن ترافیک و حجم بسیار خودرو حاضر در سایر لاین ها، امکان خالی کردن لاین ویژه برای سایر خودروها نیست، در این شرایط خودروهای امدادی از شانه خاکی سمت چپ (در تصویر اول این پست، لاین کناری سمت چپ لاین ویژه) عبور میکنند، اما در صورتی که امکان خالی کردن لاین برای شما وجود داشته باشد میبایستی چنانچه در لاین ویژه هستید و خودروی امدادی پشت سر خودروی شما با چراغ هشدار دهنده روشن در حال حرکت است، لاین را برای عبور خالی کنید، در غیر اینصورت حتما جریمه ای سنگین دریافت خواهید کرد.

اما جریمه عبور در این لاین در ساعات اوج ترافیک به صورت تک سرنشین حدودا چقدر است؟

تصویر

همانطور که در تصویر اول نیز مشاهده میکنید، با وجود نبود قانون خط ویژه در ساعتی که عکس فوق گرفته شده (حدودا ساعت 8 شب) اغلب خودروها در لاینی به غیر از لاین ویژه چه در مسیر رفت و چه در مسیر برگشت تردد میکنند، این در حالی است که در این شرایط امکان استفاده از این لاین برای تمامی خودروها آزاد است. (البته معمولا در ساعت اوج ترافیک اینطور نیست)


در گذشته برخی از مردم برای اینکه صبح ها و یا عصر ها زودتر به محل کار خود و یا منزل برسند و پشت ترافیک نمانند عروسک/مانکنی را بر روی صندلی شاگرد میگذاشتند و با قراردادن یه روزنامه در دست آن پلیس را فریب میدادند، در حال حاضر این روش کاملا منسوخ شده و چنانچه در ساعات غیر مجاز وارد این لاین شوید علاوه بر اینکه اغلب مردم با نگاهی بد به شما نگاه میکنند، پلیس های موتورسوار در بسیاری از موارد در شانه خاکی سمت راست بزرگراه تمامی خودروهای عبوری را کنترل میکنند.


تصویر


سوخت و بهای بنزین


برخلاف کشورمان که بنزین با نرخ مشخص و میزان اکتان خاص (معمولی و سوپر) در تمامی جایگاه های سوختی با محدودیت عرضه میشود، در امریکا به دلیل اینکه شرکت های نفتی بسیاری وجود دارند لذا قیمت جایگاه هایشان برای عرضه سوخت نیز با یکدگیر با روش های مختلفی رقابتی است، به همین دلیل تصمیم گرفتم از چهار پمپ بنزین واقع در چهار سمت چهار راه در یک روز و یک لحظه عکس بگیرم، دلیل این امر این است که قیمت بنزین نه تنها در یک روز بلکه در مواردی ممکن است چندین بار در روز تغییر پیدا کند که این تغییر قیمت از طرف مالک جایگاه و یا شرکت عرضه سوخت به دلایل مختلف از جمله رقابت با سایرین، فروش بیشتر و از این دست اتخاذ میشود که البته در مواردی کاهش قیمت بیشتر با *ترفند هایی همراه است

تصویر

تصویر

* اگر به قیمت جایگاه شل در تصویر اول دقت کنید، بنزین معمولی با اکتان 87 سه دلار و نود و پنج سنت برای هر گالن (حدودا 4 لیتر) درج شده، این در حالی است که در جایگاه بعدی در تصویر دوم قیمت بنزین با چهار سنت افزایش قیمت درج شده، و در تصویر پایین نیز بهای همان بنزین سه دلار و نود پنج سنت درج شده که البته خرید بنزین در این جایگاه اما و اگر های خود را دارد (در پاراگراف پایین اما و اگر ها را متوجه خواهید شد)

تصویر

اما تفاوت در چیست؟ علاوه بر رقابت شرکت های عرضه کننده بر سر قیمت عرضه سوخت، کیفیت سوخت آنها نیز با یکدیگر تا حدودی متفاوت است که اگر به عنوان مصرف کننده عادی از این بنزین استفاده نکنید به خوبی این تفاوت را درک خواهید کرد، تفاوت دیگر بر سر چگونگی فروش سوخت است *به عنوان مثال اگر به تصویر سوم (تصویر بالا) دقت کنید بر روی تابلو آبی رنگ دست چپ دو نرخ برای هر نوع بنزین درج شده که در ردیف اول قیمت عرضه به صورت نقد (پول) و یا دارندگان کارت آن شرکت سوختی است که کمی ارزان تر است و در ردیف سمت راست قیمت مصرف کنندگانی که با کارت بانکی (نقدی اما با کارت) و یا کارت اعتباری خرید میکنند که میبایستی کمی بیشتر پرداخت کنند، دلیل این افزایش قیمت برای استفاده کنندگان که اغلب هم کارت هستند بهایی است که بابت مالیات فروش در معاملات از طریق کارت به دولت پرداخت میشود.

البته در خرید بنزین، هر مشتری چندین بار به چندین سازمان/ادارات مختلف مالیات پرداخت میکند که به دلیل اینکه چندان برای دوستان داخل ایران مفید نیست از عنوان اینکه چند درصد به چه سازمانی پرداخت میشود صرف نظر میکنیم، اما بر روی تمامی پمپ ها این موضوع درج شده

تصویر

این شرکت نیز معمولا ارزان ترین سوخت را در جایگاه هایش عرضه میکند هر چند که در این جایگاه ها امکان استفاده از کارت های بانکی اعتباری (CREDIT) نیست و تنها میتوانید به صورت نقد و یا کارت های بانکی نقدی (DEBIT) از آنها خرید کنید، زیرا برای استفاده از کارت های بانکی توسط مشتری، جایگاه ها میبایستی درصد جزیی از در آمد حاصل از فروش را به این شرکت های اعتباری بپردازند که با توجه به اینکه بنزین را به نرخ پایین تر نسبت به سایرین و البته با کیفیت پایین تر (به عقیده من) عرضه میکنند این امکان برایشان میسر نخواهد بود، و مساله بعدی اینکه این شرکت نیز ترفندی برای پایین آوردن قیمت بنزین نسبت به سایر رقبا دارد و آن هم اینکه نرخ اعلام شده بدون درصد مالیات فروش بنزین است، بنابراین در زمان خرید بنزین مالیات آن نیز به این قیمت اضافه خواهد شد!

با توجه به وجود و استفاده بسیاری از خودروهای سبک و سنگین از سوخت دیزل، این سوخت در اکثریت جایگاه های عرضه سوخت موجود است، هر چند که پیدا کردن این سوخت در جایگاه های شرکت شل معمولا امکان پذیر نیست


تصویر 

سوخت بنزین به طور معمول در سه اکتان مختلف 87، 89 و 91 با نام های مختلف عرضه میشود (رگولار، پلاس، وی پاور، سوپریم و غیره)، برخی جایگاه های خاص اکتانی بیش از 91 را نیز عرضه میکنند که متاسفانه شخصا تا به حال با چنین جایگاه هایی برخورد نداشتم و البته نهایتا دارندگان خودروهایی که استفاده بنزین با حداقل اکتان 90 برای خودرو شان توصیه شده نیز از بنزین با اکتان 91 استفاده میکنند (البته در صورت تمایل) و در صورت تمایل به استفاده با اکتان بالاتر برخی جایگاه ها (خیلی محدود و خاص) از مشتریان خود سفارش بنزین با اکتان بالاتر را نیز میگیرند.


تصویر

هیچ محدودیتی در عرضه و تقاضای بنزین نیست، بنابراین شما میتوانید به هر میزان دلخواه که میخواهید بنزین بزنید و هیچ محدودیتی نظیر کارت هایی که در ایران با محدودیت ماهانه ارائه میشوند نیست، تنها محدودیت موجود فروش روزانه حداکثر 100 دلار به ازای هر کارت بانکی است که دلیل آن نیز سو استفاده های احتمالی از مفقودی کارت است، بنابراین شما در خرید نقدی این محدودیت را نیز نخواهید داشت

نحوه عرضه بنزین: 


حالت اول به صورت نقدی) وارد فروشگاه میشوید و از صندوق دار میخواهید به ازای مبلغی که نقدی میپردازید پمپ مورد نظر را شارژ کند
حالت دوم خرید با کارت بانکی و یا اعتباری) کارت بانکی خود را وارد کارت خوان دستگاه میکنید، پس از وارد کردن رمز عبور، نازل را برمیدارید و اکتان مورد نظر خود را انتخاب میکنید و سپس سوخت گیری میکنید، در صورت بروز مشکل نیز میتوانید از طریق میکروفون و بلندگویی که در هر یک از پمپ ها نصب شده با صندوق دار تماس حاصل کنید

- اغلب (بیش از 95 درصد) جایگاه های سوخت گیری مجهز به کارواش تمام اتوماتیک هستند که میتوانید یکی از چند نوع کارواش مورد نظر خود را انتخاب کنید (شستشوی کامل با مواد کاملتر و محافظ رنگ، شستشوی سریع، و مواردی نظیر این) و سپس بهای آن را نیز پس از اتمام سوخت گیری در پمپ و یا داخل فروشگاه پرداخت کنید و پس از سوخت گیری وارد کارواش شوید

- اغلب (بیش از 95 درصد) جایگاه های سوخت گیری مجهز به مکانی برای عرضه آب و هوا هستند که برای عرضه یک یا هر دو آنها مبلغی ناچیز از شما دریافت میکنند (مثلا زمانی که باد لاستیک شما کم شده و نیاز به اضافه کردن باد لاستیک دارید)

- در هیچ یک از جایگاه ها اپراتوری به شما سرویس نخواهد داد، بنابراین میبایستی از خودروی خود پیاده شده و خودتان نسبت به سوخت گیری اقدام کنید

- در تمامی جایگاه ها، شوینده شیشه و خشک کن در کنار پمپ ها وجود دارد بنابراین در صورت تمایل میتوانید رایگان شیشه های خودروی خود را تمیز کنید

- در برخی جایگاه ها به ویژه جایگاه های شرکت Shell برخلاف عرضه کمتر سوخت دیزل، اما حداقل یک جایگاه سوخت E85 نیز وجود دارد، برخی از خودروها به توصیه کارخانه سازنده (نظیر شورولت سوبربن) از سوخت E85 استفاده میکنند، البته استفاده از بنزین معمولی در این خودروها نیز مانعی ندارد


تصویر


ایست بازرسی
شاید درک این موضوع کمی دشوار باشد، اما اگر روزهای آخر هفته در خیابان های مرکزی بسیاری از شهرها تردد کنید ممکن است با ایست بازرسیبرخورد کنید، بسیاری بر این باورند که ایست بازرسی و گشت خودرو تنها به ایران و شهرهای پرجمعیت در ایران ختم میشود، در حالی که در امریکا با توجه به دسترس بودن مواد مخدر و مشروبات الکلی و .. نیز ایست بازرسی وجود دارد

تصویر

تصویر

پس از تنگ تر کردن خیابان ها و عبور یک به یک خودروها و بازرسی عادی رانندگان، ممکن است جلوی خودروهای مشکوک گرفته شود که در این صورت مدارک خودرو از جمله گواهینامه، بیمه خودرو و سایر مدارک شناسایی خودرو از شما اخذ خواهد شد همچنین تست الکل در موارد مشکوک به استفاده از مشروبات الکلی نیز گرفته خواهد شد، اما یکی از رایج ترین روش ها به غیر از استفاده از دستگاه تشخیص میزان الکل مصرفی، روشی است که در تصویر زیر مشاهده میکنید، از راننده خواسته میشود تا بر روی یک خط مستقیم حرکت کند تا میزان هوشیاری آن تا حدودی مشخص شود

تصویر

تصویر

مکان این بازرسی ها ثابت نیست بنابراین ممکن است هر هفته در یک نقطه شهر غافلگیر شود، هر چند که ماموران محسوس و نامحسوس نیز در محل هایی که احتمال تخلف بیشتری است حاضر هستند بنابراین چنانچه شخصی مثلا در محل های عرضه مشروبات الکلی، الکل مصرف کند و سپس سوار بر خودروی خود شود قطعا مامورین حاضر در پارکینگ و یا محوطه اطراف آنها را زیر نظر خواهند گرفت و به راحتی در دام پلیس خواهند افتاد

تصویر

میزان الکل مصرفی و تشخیص آن توسط دستگاه های تست الکل بستگی به شرایط بدنی هر فرد (نظیر وزن) نیز دارد، بنابراین ممکن است گاهی نتیجه آزمایش فردی با مصرف تنها نصف شیشه دلستر (برگردان به دلیل فیلترینگ!) مثبت شود و این در حالی است که نتیجه آزمایش فردی دیگر با مصرف تمام شیشه منفی باشد، استفاده و تشخیص مواد مخدر نیز روش های خاص خود را دارد که در نگاه اول با انداختن نور چراغ قوه به داخل مردمک چشم شما و یا دنبال کردن نور با چشم تا حدودی مشخص خواهد شد، البته شایع ترین مخدر ع ل ف که به راحتی خرید سیگار میتوان پیدا کرد نیز در مواردی به تشخیص دکتر قانونی است که پلیس در صورت آگاهی از آن حق برخورد را ندارد، هر چند که از این تشخیص و اجازه کتبی دکتر بعضا و البته بسیار سو استفاده میشود (در این خصوص لطفا سوال نفرمایید چرا که خارج از بحث تاپیک و این فروم است)

میزان الکل مجاز برای رانندگان با بیش از سن 21 سال حداکثر 0.08 درصد میباشد، در غیر این صورت گواهینامه توقیف، خودرو با جرثقیل به پارکینگ و راننده متخلف نیز به زندان موقت و بعد به دادگاه برای سایر مراحل قانونی روانه میشود، این موارد تنها در شرایطی است که شما راننده خودرو باشید نه جزیی از سرنیشنان (رانندگان و افراد زیر سن نه تنها حق رانندگی با این میزان الکل را نیز ندارند، بلکه از فروش هرگونه مشروبات الکلی به آنها خودداری میشود و البته اجازه ورود به محل های عرضه-تفریحی مشروبات الکلی را نیز تا رسیدن به سن 21 سال نخواهند داشت)

تصویر

تصویر



مراکز معاینه فنی


یکی از موارد دیگه ای که هر خودرویی به اون نیاز داره معاینه فنی است، اما برای گرفتن معاینه فنی باید به چه مراکزی مراجعه کرد؟
با وجود پنج خودرو برای یک خانواده سه نفره (به طور میانگین به ازای هر نفر، حداقل یک خودرو) وجود مراکز بیشتر برای خدمات رسانی به خوبی احساس میشود که یکی از آنها مراکزی است که خودروها را برای تست معاینه فنی پذیرش میکنند، اما بر خلاف ایران که این مراکز بسیار محدود، اغلب شلوغ و وابسته به دولت هستند در امریکا این مراکز با یک فرمول ساده به صورت خصوصی اداره میشوند، اما فرمول چیست؟

شما نیز به عنوان یک شغل آزاد میتوانید محلی را که در آن بتوانید یک یا دو یا خودرو را در خود جای دهد اجاره کنید و سپس دوره لازم برای انجام این آزمایشات را بگذرانید و سپس مجوز انجام این کار را دریافت کنید و شروع به کار کنید! با مراجعه خودروها به این مراکز، میباستی اطلاعات خودرو از جمله کارخانه تولید/مدل/سال تولید و کد شناسایی خودرو (کدی که در اصل شناسنامه خودرو و حاوی تمامی اطلاعات تا لحظه فعلی آن است - *VIN) را وارد کنید، سپس تست های مورد نظر را انجام دهید اما این شما نیستید که میتوانید تصمیم بگیرید آیا این خودرو امکان اخذ معاینه فنی را دارد یا خیر! با وارد کردن اطلاعات مربوط به خودرو در سیستم کامپیوتری، و همینطور ارسال آزمایشات به صورت لحظه ای به دپارتمان وسائل نقلیه موتوری تمامی اطلاعات به این مرکز اصلی فرستاده خواهد شد، بنابراین از این مرکز اصلی است که نتیجه آزمایشات ابتدا ثبت سپس و مجددا به مرکز معاینه ارسال میشود، هزینه هر بار این آزمایشات حدودا 50 دلار است و چنانچه خودروی شما موفق به کسب معاینه فنی سالم نشود شما یکبار دیگر نیز بدون پرداخت وجه اضافه امکان تست مجدد را خواهید داشت، بنابراین چنانچه خودروی شما رد صلاحیت شود میبایستی نسبت به رفع مشکل اقدام کنید و مجددا به همان مرکز مراجعه کنید، اما در صورتی که مجددا هم به دلیل دیگری خودروی شما امکان اخذ معاینه فنی بنا به دلیل قبل و یا علت جدیدی نشود میبایستی مجددا 50 دلار را بپردازید، اما بعد از گرفتن معاینه فنی به شما تنها برگه ای مبنی بر گزارشات مختصری از خودرو به همراه رسید داده میشود که شما به آنها نیازی نخواهید داشت چرا که در زمان خرید یا فروش خودرو و یا سایر موارد به سابقه خودرو در سیستم کامپیوتری رجوع خواهند کرد


*چنانچه با VIN و یا به عبارتی کد شناسایی خودرو آشنایی ندارید، به تاپیک مفیدی که یکی از دوستان پیش از این ایجاد کرده سر بزنید
viewtopic.php?f=2&t=10503

تصویر

همانطور که در تابلوی این مرکز نوشته شده: تنها، مرکز تست!

یکی از محاسن اینکار، وجود مراکز متعدد و خلوتی است که شما میتوانید به هر یک از آنها در نزدیکی محل کار و یا سکونت خود مراجعه کنید و در کمترین زمان ممکن معاینه فنی خودروی خود را اخذ کنید، متاسفانه یا خوشبختانه امکان هیچگونه تقلب و یا دستکاری در اطلاعات و کسب معاینه فنی نیست مگر در یک صورت، اطلاعات خودروی شما پیش از انجام آزمایشات به طور صحیح وارد شود و بعد خودروی دیگری به جای خودروی شما وارد مرکز تست شود و در اصل اطلاعات آلایندگی آن خودرو به مرکز ارسال شود، اما جریمه اینکار آنقدر زیاد است که نه برای دارنده خودرو به صرفه است و نه هیچ یک از این مراکز اقدام به چنین کاری میکنند. البته یک راه حل برای دارندگان خودروهای تیونینگ غیرقانونی نیز وجود دارد و آن نیز اخذ پلاک از ایالتی دیگر که این موارد در آن ایالت غیرقانونی نیست و تردد آن در ایالت کالیفرنیا، به این ترتیب در صورت برخورد پلیس با خودرو، راننده میتواند عنوان کند که این خودرو به صورت موقت در این ایالت تردد دارد هر چند که این مورد هم برای انجام مراحل قانونی خود و یا در صورت بروز مشکل نیازمند به بازگشت به ایالت قبلی را دارد (دوستانی که چندان با ایالت ها آشنا نیستند، ایالت ها را با شهر اشتباه تصور نکنند، هر ایالت را دقیقا یک کشور در نظر بگیرید، نظیر ایران با چندین استان و بسیاری شهر و روستاهای مختلف!)

اما جدی بودن در این امر و سخت گیری در رعایت استانداردها است که ایالت کالیفرنیا را همچنان سالم و تمیز نگاه داشته و البته کار را برای علاقه مندانی که به طور قانونی تیونینگ شهری میکنند بسیار پرهزینه و دشوار، در اینکه شما مجاز هستید موتور و یا سایر قطعات یک خودرو را در یک خودروی دیگری استفاده کنید هیچ مشکلی نیست اما اگر قصد داشته باشید به طور قانونی در خیابان های شهر تردد کنید میبایستی خودرو با تغییرات انجام شده امکان گرفتن معاینه فنی را داشته باشد، البته میتوانید خودرویی با تغییرات غیرقانونی و بدون معاینه فنی نیز سوار باشد اما در صورتی که به هر دلیلی پلیس خودروی شما را متوقف کند و خودرو را برای آزمایش معاینه فنی (جریمه معاینه فنی) بفرستد از دو حالت خارج نیست، یا میبایستی بلافاصله تمام تغییرات انجام شده را به حالت اولیه برگردانید و به یکی از این مراکز مراجعه کنید که معمولا این روش با تعویض موتور و.. امری است هزینه بر و وقت گیر، و یا حالت دوم اینکه خودروی شما توسط جرثقیل پلیس حمل شود و در دادگاه حاضر شوید، بنابراین محدودیت های بسیاری از نظر هزینه، وقت و قانون در این بین وجود دارد! به همین دلیل محصولات بسیاری از خودرو سازها از جمله میتسوبیشی (نسل یک) و یا نیسان (اسکای لاین) قانونا وارد این ایالت نشدند هر چند که تعداد انگشت شماری با اما و اگر ها و استسناعات بسیار و البته شاید بیش از 7-8 برابر قیمت بیشتر نسبت به قیمت واقعی به فروش میرسند، همانطور که قبلا نیز اشاره شد قوانین راهنمایی و رانندگی و اجرای آن در ایالت کالیفرنیا یکی از سخت گیرانه ترین قوانین در بین سایر ایالت های امریکاست و حتی بعضا مواردی که ما در ایران از آنها گلایه داریم اجرای آن در این ایالت کاملا پذیرفته شده است، بنابراین با توجه به تفاوت در قوانین بعضا بسیاری از خودروها در امریکا وجود دارند که در کالیفرنیا به ندرت و یا هرگز دیده نمیشوند 

پس راه حل برای علاقه مندان به خودرو که میخواهند قانونی رانندگی کنند، قانونی معاینه فنی بگیرند چیست؟ بیشتر قطعاتی که برای خودروها ساخته میشوند استانداردهای مخصوص به خودشان را دارند اما برای استفاده قانونی بر روی خودروها در ایالت کالیفرنیا نیز میبایستی استاندارد لازم را داشته باشند، به عنوان مثال، فیلتر هوا در برند های مختلف با قیمت های مختلفی ساخته میشود اما تمام آنها استاندارد کالیفرنیا را ندارد، شما میتوانید از آنها استفاده کنید اما برای اخذ معاینه فنی میبایستی آنرا باز کنید و فیلتر هوای فابریک خودرو را نصب کنید و یا از فیلتر هوایی استفاده کنید که استاندارد لازم را داشته باشد، این استاندارد به همراه یک شماره سریال درج شده بر روی یک پلاک نصب بر روی این قطعات هستند که در مورد این مثال زده شده شرکت هایی نظیر K&N و یا Injen یا AEM این پلاک ها را بر روی محصولاتشان دارند، نه تنها در مورد فیلتر هوا بلکه در مورد موتور، کاتالیست، توربو و غیره تمام این موارد میبایستی رعایت شود، بنابراین هزینه برای تیونینگ قانونی و شهری بسیار بالاست چرا که امکان استفاده از هر قطعه ای نیست مگر استفاده از اجناس غیر قانونی و البته پلیس هم به خوبی با خودروهایی که مورد پسند جوانان است به خوبی آشنا معمولا به دنبال پیدا کردن مشکلی در این خودروها و دادن برگ جریمه و یا ارسال به مراکز معاینه فنی

"تصویر جستجو شده در گوگل"
تصویر

اما، معاینه فنی کسب شده دو سال معتبر است و هنگام فروش خودروی خود حتی اگر معاینه فنی خودرو یک سال دیگر نیز معتبر باشد اما میبایستی پیش از تحویل به خریدار نسبت به اخذ مجدد معاینه فنی اقدام کنید، فروشندگانی که به عنوان شغل در بیزینس خرید و فروش خودرو هستند برای فروش خودرو به یکدیگر (همکاران خود) نیاز به گرفتن معاینه فنی بعد از هر بار واگذاری ندارند، دلیل این امر این است که خودروها در نمایشگاه (البته نه حالت نمایشگاه های موجود در ایران) برای فروش ساکن هستند و در این بازه زمانی مسافت زیادی را چه در مورد خودروهای نو و چه کار کرده طی نمیکنند بنابراین نیاز به هر بار اخذ معاینه فنی ندارند، اما از آنجایی که هزینه معاینه فنی را هنگام فروش از مشتری اخذ میکنند میبایستی برای فروش به مشتری حتما خودرو را معاینه شده تحویل به مشتری دهند (تحویل بدون اخذ معاینه فنی و در صورت بروز هرگونه حادثه پس از خرید مشتری جرایم بسیار سنگینی برای فروشندگان صنف خودرو دارد که بعضا نه تنها به ورشکستگی آنها بلکه حتی به بدهکار شدن آنها بعد از ورشکستگی، به دولت هم منجر خواهد شد "البته شدت برخورد با این مساله در موارد مختلف کمتر یا بیشتر است")


تصویر

شکل ظاهری خودرو اعم از ارتفاع خودرو و یا نصب اگزوز غیر کارخانه ای، نصب لامپ های اچ آی دی و مواردی از این دست در گرفتن معاینه فنی هیچ تاثیر و ارتباطی به این مراکز ندارد، خودروی شما میبایستی از نظر فنی استاندارد های لازم را اخد کند و تمامی ملزومات اولیه آن نیز از جمله چراغ جلو، عقب، برف پاکن ها و یا چراغ های هشدار دهنده پشت کیلومتر از جمله ای بی اس و چک انجین و.. کار کند، اما در صورت روشن نشدن یک لامپ به طور مثال Check Engine Light در پشت صفحه کیلومتر احتمال بسیاری وجود دارد خودروی شما رد صلاحیت شود.


چند نکته مهم کوچک

1- خودروهایی که بین سالهای 1976 تا 1995 میلادی تولید شدند معمولا مبلغی حدود 10 دلار بیشتر نسبت به نرخ معمول میپردازند که البته این مورد بستگی به مرکز تست معاینه فنی دارد و نه دپارتمان وسائل نقلیه موتوری

2- خودروهایی که نیاز به اخذ معاینه فنی ندارند:
خودروهای بنزین سوزی که در سال 1975 و یا پیش از آن تولید شدند
خودروهای دیزل تولید 1997 و پیش از آن نیز نیازمند معاینه فنی نیستند
خودروهایی که با سوخت طبیعی و با وزن بیش از چهارده هزار پوند هستند
خودروهای الکتریکی، هایبرید، موتورسیکلت و تریل ها



حقوق معلولین

یکی از مواردی که در کشور ما به آن اهمیت داده نمیشود و اگر قوانینی در این رابطه وجود داشته باشد از طرف جامعه نیز چندان جدی گرفته نمیشود مساله حقوق و جایگاه معلولین است اما بر خلاف آن نه تنها در امریکا بلکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز، برای معلولین ارزش خاصی قائل هستند و البته از تسهیلات خوبی نیز برخوردار هستند، از جایگاه قابل استفاده مخصوص به معلولین در مترو، وجود ویلچر/چرخ های برقی برای رفت و آمد در مراکز خرید زنجیره ای و فروشگاه های بزرگ، مهیا بودن شرایط برای انتقال آنها به وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس یا پله برقی و حتی بعضا نیروی انسانی برای کمک به معلولین و هدایت ویلچر و غیره.. اما جدای از این موارد با توجه به وجود و اهمیت خودرو در امریکا تعداد معلولین ای که در این کشور از خودرو استفاده میکنند چندان کم نیست، هر چند که در نظر گرفتن این معلولیت تنها ناشی از معلولیت های مادرزادی و نظیر آن نیست، بعضا افرادی که مسن و سالخورده هستند و به تشخیص دکتر متخصص، امکان پیاده روی در مسیرهای طولانی را ندارند نیز جزو این دسته حساب میشوند.

به همین دلیل طبق قوانینی که در ساخت ساختمان ها و مراکز اداری و تجاری وجود دارد در تمامی مراکزی که مراجعه کننده خواهند داشت، نزدیک ترین محل به درب ورودی در خارج از ساختمان ویژه معمولین در نظر گرفته میشود، بنابراین رو به روی یک فروشگاه کوچک، حداقل دو پارکینگ ویژه معلولین وجود دارد و در پارکینگ رو به روی فروشگاه های بزرگ نظیر فروشگاه های زنجیره ای تمامی قسمت های اولیه هر پارکینگ با کمترین فاصله نسبت به درب ورودی/خروجی به معلولین اختصاص دارد، البته استانداردهای بسیاری برای عبور و مرور معلولین وجود دارد که به این حد بسنده میکنیم (یکی از قوانین وجود مسیر خط کشی شده برای عبور معلولین با ولیچر بر روی زمین است و در تمام نقاط مورد نیاز نظیر ورودی های ساختمان یا ورود به پیاده رو که دارای ارتفاع بلند تر یا کوتاه تری هستند رمپ هایی با شیب استاندارد و مشخصی وجود داردته باشد)

تصویر

اما این معلولیت چطور قابل تشخیص است؟

کلیه خودروهایی که معلولیت راننده آن پیش تر تایید شده دارای پلاک ویژه معلولیت هستند و البته برخی از خودروها نیز دارای پلاک عادی اما دارای کارت مخصوص معلولیتی هستند که در هنگام پارک در جایگاه ویژه معلولین، راننده میبایستی کارت را به آینه وسط خودرو خود آویزان کند که البته این کارت ها صرفا برای همان خودرو با تاریخ مشخصی صادر میگردد که پس از ابطال کارت میبایستی نسبت به تمدید آن اقدام کرد و البته تمدید آن نیز نیازمند این است که معلولیت راننده همچنان پابرجا باشد!

تصویر

از آنجایی که نزدیک و بهترین و مناسب ترین محل پارک خودرو به فروشگاه ها، ادارات، مراکز خرید و خدماتی و غیره جایگاه ویژه معلولین است، ممکن است بعضا بیش از نیم ساعت در داخل خودرو به دنبال جای پارک مناسب بگردید این در حالی است که در همان لحظه شاید بیش از ده ها جای پارک "البته ویژه معلولین" خالی باشد، اما جریمه ای که برای پارک بدون پلاک ویژه و یا کارت ویژه معلولیت در نظر گرفته شده حداقل 250 دلار است!

تصویر




پلیس نامحسوس

شاید برخی فکر کنند پلیس نامحسوس تنها مختص به ایران و یا برخی کشورهای اروپایی است اما در امریکا نیز علاوه بر پلیس ای که به صورت محسوس بر وظایف خود عمل میکند پلیس نامحسوس نیز وجود دارد که به آنها Under Cover گفته میشود، اما یک تفاوت در ظاهر و وظیفه بین آنها و پلیس ایران است.

تفاوتی که در ظاهر وجود دارد در ایران به طور قانونی و برحسب وظیفه خودروهای زانتیا پلیس بزرگراه اصلاحا پلیس نامحسوس نامیده میشوند که مشخصات بارزی نظیر آنتن روی سقف و یا آنتن روی صندوق عقب دارند و البته در رنگ های مشخص سفید و یا نقره ای (البته در گذشته از روی شماره پلاک نیز تا حدودی قابل تشخیص بودند، در حال حاضر رو اطلاعی ندارم) اما به هر حال خودروهای نامحسوس صرفا زانتیا بودند، در امریکا نیز خودروهایی نظیر خودروهای پلیس البته با پلاک دولتی وجود دارند (تفاوت در پلاک دولتی و شخصی بسیار جزیی است و تا حدودی در آینه برای راننده جلویی قابل تشخیص نیست) که آنها نیز دارای آنتن هایی روی سقف و یا صندوق عقب هستند و البته با شیشه های دودی البته در رنگ هایی نظیر قهوه ای، مشکی، سفید و ..

 نمونه خودروهای دولتی نامحسوس البته مشابه خودروهای پلیس عادی
تصویر

اما به غیر از این خودرو ها، تعداد بسیار زیادی پلیس نامحسوس در خیابان ها و بزرگراه ها نیز وجود دارد که شناخته شدن آنها برای هیچکس قابل تشخیص نیست، بنابراین ممکن است هر لحظه در بزرگراه هوس کنید با خودرویی کورس بزارید و بعد از چند بار لاین عوض کردن (لایی کشیدن) متوجه روشن شدن چراغ چشمک زن آبی و قرمز در ماشین پشت سر خود شوید، خودروهایی که به صورت نامحسوس اختیار متوقف کردن خودروی شما را دارند در اصل افرادی هستند که صلاحیت این کار را در قالب نیروی شخصی پلیس دارند و نیازی نیست در طی روز به دنبال سر زدن خلاف از سوی سایرین باشند، بلکه با رفت و آمد روزانه خود چنانچه خودروی متخلفی را ببینند مجاز به متوقف کردن خودروی متخلف هستند، این نوع پلیس ها میتوانند سوار بر هر خودرویی باشند از یک وانت معمولی تا یک خودروی عادی و در ظاهر نیز هیچ تفاوتی با سایر خودروها ندارند جز چراغ های ال ای دی آبی و قرمز رنگی که بر روی داشبورد و پشت شیشه عقب نصب دارند که به هیچ عنوان در حالت خاموش قابل رویت نیستند!

متوقف میکنند و در صورت نیاز با بیسیم به سایر پلیس های در حال گشت اطلاع میدهند و در صورتی که خودروی شما نایستد و یا به هر دلیلی فرار کنید پس از گزارش خودروی شما، مراتب از طریق سایر خودروهای پلیس حاضر در خیابان/بزرگراه و همچنین هلیکوپتر پلیس پیگیری خواهد شد!


نمونه خودروهای گشت بزرگراه که البته کمتر از این دوج ها برای بزرگراه ها استفاده میشود و معمولا در خیابان های شهری تردد دارند
تصویر

تصویر حاصل از جستجو در گوگل
این نوع داج چارجر ها بیشتر شباهت به بنزهای مشکی رنگ پلیس در ایران است که استفاده میشوند اما در شرایط خاص!
تصویر

- شخصا تنها یک بار شاهد ریس واقعی در بزرگراه بودم البته در روشنایی روز، همانطور که قبلا هم گفتم این امر امکان پذیر است ولی در ساعات اوج خلوتی نظیر سه و یا چهار صبح و میبایستی به ماشین و رانندگی خودتون ایمان کافی رو داشته باشید تا در صورت مواجه شدن با پلیس بی تردید فرار کنید (حدودا یک سال پیش بود ویدیویی رو در صفحه شخصی ام بر روی شبکه اجتماعی ف.ب به اشتراک گذاشتم، دو نفر از دوستانم اولی با کامارو و دیگری با پورش در یکی از اتوبان های اطراف مسابقه درگ گذاشتند که متاسفانه تنها بعد از 6 ماه از انتشار این ویدیو در شبکه ی و ت ی و ب بدون توجه به مشخص بودن پلاک در صحنه ای کمتر از یک ثانیه، راننده آن دستگیر و به زندان منتقل شد)

وظیفه این پلیس ها تنها محدود به قوانین راهنمایی و رانندگی نیست، آنها میتوانند علاوه بر مسائل راهنمایی و رانندگی با سایر موارد نظیر شلیک گلوله و یا درگیری، دزدی و سرقت و سایر تخلفات اجتماعی نیز برخورد کنند و هرجا که از حوزه اختیارات آنها خارج بود بلافاصله از پلیس محلی درخواست کمک کنند

تصویر حاصل از جستجو در گوگل
در حال حاضر نیز بیشتر خودروهای فعال ایالت کالیفرنیا را فوردهای معروف ویکتوریا تشکیل میدهند
تصویر




ابزار پلیس - تفنگ سرعت

در حال رانندگی هستید و با خود فکر میکنید و یا به موسیقی دلخواه خود گوش میدهید، یکباره متوجه پلیسی ای میشوید که محسوس یا نیمه محسوس تفنگی را به سمت شما نشانه گرفته، قطعا در آن لحظه شما هم مثل من با اینکه از وجود چنین ابزاری و استفاده آن توسط پلیس مطلع هستید اما لحظه ای شوکه میشوید!

تصویر

تفنگ سرعت (ترجمه) یا Speed Gun یکی از ابزاری است که پلیس از آن برای متوجه شدن سرعت خودروهای عبوری از فاصله بسیار دور استفاده میکند، این تفنگ که با تکنولوژی لیزر عمل میکند به ماموران پلیس این اجازه را میدهد که سوار بر روی موتور و یا داخل خودرو و از پنجره تفنگ را به سمت خودروها نشانه گرفته و سرعت آنها را در نمایشگر ببینند، استفاده از این ابزار بسیار رایج و کاربردی است

تصویر

تخمین سرعت خودروی شما از دور به حدی است که پیش از آنکه شما متوجه حضور محسوس خودروی پلیس شوید، تخلف سرعت شما ثبت شده و پلیس سوار بر موتور/خودروی خود شده و اماده رسیدن شما و توقف خودروی شماست! در این شرایط برخلاف ایران مامور پلیس به یکباره وسط جاده قرار نمیگیرد، بلکه پس از عبور خودروی متخلف پشت سر خودرو حرکت میکند و سپس خودرو را متوقف میسازد!