ویزای EB-5 چیست؟

سرمایه گزاری ۵۰۰ هزار دلار ی و اخذ دائم اقامت ایالات متحده امریکا



ویزای ای بی 5 این امکان را به خارجیان می دهد که به کشور آمریکا مهاجرت نمایند در صورتی که آنها در یک تجارت آمریکایی سرمایه گذاری نمایند. در واقع مرکز مهاجرتی و تابعیتی ایالات متحده آمریکا برنامه ویزای اب-5 که برای مهاجر سرمایه گذار می باشد را اداره می نماید. ویزای اب-5 که همچنین به عنوان ویزای کاری براساس اولویت پنجم می باشد، ویزای مهاجرتی می باشد. این به این معنا است که به افرادی که دارای ویزای اب-5 می باشند گرین کارت تعلق خواهد گرفت و به آنها مجوز اینکه به صورت دایم در آمریکا زندگی و کار نمایند را خواهد داد. دارندگان ویزای اب-5 می توانند همسران و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال خود را به آمریکا بیاورند. بهبود های اخیر اداره مهاجرتی و تابعیتی آمریکا  نسبت به شفافیت برنامه ویزای اب-5 باعث شده است که در سال های اخیر تعداد بیشتری برای این نوع ویزا متقاضی گردند. فهرست مطالب زیر را بررسی نمایید تا در مورد تاریخچه برنامه ویزای اب-5، شرایط ویزای اب-5، مراحل ویزای اب-5، شرکت های خصوصی منطقه ای مرتبط با ویزای اب-5، اقامت  دایم و تابعیت آمریکا، بیشتر مطلع گردید.

توجه مهم : ویزای ای بی ۵ یا سرمایه گزاری امریکا یکی از راه های خوب و مناسب برای مهاجرت به امریکا است . اما با توجه به هزینه بالا و پول زیادی که بابت این کار باید پرداخت شود به عنوان اخرین راه توصیه می شود . سرمایه گزاری و اخذ اقامت امریکا با پول بهترین راه نیست و تنها یک گزینه است . با روش های ساده تر و ارزان تر می توان اقامت ایالات متحده امریکا را اخذ نمود . 

نکته دوم برای اخذ ویزا و اقامت دائم امریکا از طریق سرمایه گذاری و یا خرید خانه است 

شما اگر یک خانه - اپارتمان یا ویلا اماده سکونت و بصورت نقد در ایالات متحده امریکا حداقل به ارزش ۵۰۰ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار خریداری کنید می توانید گرین کارت و اقامت دائم امریکا را برای خود و اعضای خاواده کسب کنید. برای انتقال این پول به امریکا باید از سازمان مالی امریکا  - سازمان خزانه داری امریکا  ، وکیلتان مجوز ورود پول را اخذ نماید که پروسه ان حدود ۶ ماه ممکن است طول بکشد . چون در غیر این صورت پول شما را دولت امریکا می تواند بلاک و توقیف کند . 

روش دیگر و جالبی در اقامت ای بی ۵ امریکا وجود دارد که به علاقه مندان پیشنهاد می دهم :

یکی دیگر از روشهای اخذ اقامت امریکا از طریق سرمایه گذاری ای بی ۵ خرید اپارتمان و یا ویلا های در حال ساخت و پروژه ای است . یعنی خرید پروژه های در حال ساخت در امریکا . دقیقا به همان شکلی که در گذشته در دبی و امارات مرسوم بود . فرق مهم پروژه های در حال ساخت در امریکا نسبت به کشور امارات این است که کشور امریکا مالکیت قطعی خارجیان به رسمیت می شناسد و شما مالک صد در صد ملک خود هستید و مانند امارات خانه روی اسمان  و رویا نمی خرید و از همه مهمتر قانون کشور امریکا حمایت از سرمایه گذار است و هر کلاه برداری در امریکا نمی تواند خانه بفروشد و پروژه درست کند . 

در این روش شما می توانید یک واحد اپارتمانی به ارزش ۳۰۰ هزار دلار انتخاب کنید . مهم ترین ویژگی این روش این است که شما پول خود را با پیشترفت کار و به صورت قسطی و خرد خرد پرداخت می کنید و بعد از اتمام پروژه هم خانه خود را دارید و هم می توانید اقامت سرمایه گذاری و گرین کارت خود را دریافت کنید !!!

معمولا زمان اماده شدن این پروژه ها ۲ ساله و ۳ ساله و هر سه ماه باید ۱۰ درصد قیمت ملک خود را بپردازید تا اینکه هنگام تحویل پروژه تسویه حساب کنید و ملک را تحویل بگیرید . این جور پروژه ها در امریکا مخصوصا در ایالت فلوریدا خیلی معروف هستند . 

ممکن است سوال کنید اگر من یک ملک ۳۰۰ هزار دلاری بخرم چطور شامل بند قانون ویزای ای بی ۵ یا سرمایه گذاری امریکا می شوم ؟!!! چون حداقل سرمایه گذاری در قانون نوشته شده است که باید ۵۰۰ هزار دلار باشد !! پاسخ شما این است که الان قیمت این اپارتمان ساخته نشده ۳۰۰ هزار دلار است و شما دارید زیر قیمت بازار به صورت قسطی می خرید . اما قیمت کارشناسی این اپارتمانها در زمان اماده شدن بالای ۵۰۰ هزار است ! پس شما با این روش که توضیح داده شد چند جانبه سود می کنید :

اول اینکه مبلغ سرمایه گزاری را خرد خرد ظرف ۲ سال پرداخت می کنید

دوم اینکه به جای ۵۰۰ هزار دلار نقد فقط ۳۰۰ هزار دلار به صورت قسطی پرداخت می کنید

سوم اینکه یک خانه نوساز بعد از ۲ سال تحویل می گیرید که مالک قطعی ان خودتان هستید

چهارم اینکه به شما گرین کارت امریکا از طریق سرمایه گذاری به روش ای بی ۵ تعلق می گیرد.


اشنایی کلی با قوانین اخذ گرین کارت امریکا از طریق سرمایه گذاری


ویزای EB-5 (گرین کارت آمریکا از طریق سرمایه گذاری)

ویزای EB-5 یک ویزای ایالات متحده است که از طریق قانون مهاجرت سال ۱۹۹۰ ایجاد شده است. این ویزا روشی برای اتباع خارجی است که پول خود را در ایالات متحده سرمایه گذاری کنند تا گرین کارت (Green Card) دریافت کنند. برنامه ویزای EB-5 تا سال ۲۰۱۷ تمدید شده است.  سرمایه گذاران مهاجر (۹۰٪) ترجیح می دهند از طریق مراکز منطقه ای رسمی(officially designated regional centers برای به دست آوردن گرین کارت دایم آمریکا (U.S. permanent green card) اقدام کنند زیرا روند بسیار سریعی را ارایه می دهند.

شرایط مورد نیاز برای ویزای EB-5

شرایط متعددی وجود دارد که سرمایه گذاران خارجی می بایستی دارا باشند تا برای ویزای اب-5 واجد شرایط گردند. سرمایه گذاران می بایستی در یک تجارت آمریکایی سرمایه مورد نیاز را سرمایه گذاری نمایند. سرمایه مورد نیاز معمولا یا ۵۰۰ هزار دلار یا ۱ میلیون دلار می باشد، بسته به اینکه آن تجارتی که سرمایه را دریافت می نماید در کجا قرار گرفته است. صرفنظر از میزان سرمایه، سرمایه گذاری می بایستی منجر به ایجاد ۱۰ شغل تمام وقت آمریکایی برای حداقل ۲ سال گردد. سرمایه گذاری ویزای اب-5 بایستی در یک شرکتی که مورد تایید می باشد، صورت پذیرد. شرکت های تجاری مورد تایید شامل تجارت های تجاری منفعت زا جدید که می تواند یکی از چندین ساختار تجاری داشته باشد، می باشد. متقاضیان ویزای اب-5 همچنین می توانند در شرکت های منطقه ای خصوصی که بر پروژه های سرمایه گذاری اب5 نظارت دارند، سرمایه گذاری نمایند.

مراحل ویزای EB-5

برای روند فرم ویزای اب-5 چهار مرحله اصلی وجود دارد. ۱. متقاضیان می بایستی مکان شرکت تجاری آمریکایی که می خواهند در آن سرمایه گذاری نمایند مشخص نمایند. ۲. متقاضیان می بایست سرمایه خود را در تجارتی که انتخاب نموده اند سرمایه گذاری نمایند و دادخواست ای-526 را ارایه نمایند. ۳. متقاضیان می بایستی اقامت دایم مشروط خود را به دست آورند، که به آنها اجازه خواهد داد که به آمریکا مهاجرت نمایند تا بر سرمایه گذاری خود به مدت ۲ سال نظارت داشته باشند. متقاضیان، اقامت دایم مشروط ۲ ساله خود را یا پس از اینکه فرم ای-829 مورد قبول واقع شد دریافت می نمایند در صورتی که سرمایه گذار در داخل آمریکا باشد، یا پس از قبولی فرم دث-230 ، اگر سرمایه گذار در خارج از آمریکا باشد. در آخر، سرمایه گذار بعد از ۲ سال با ارایه نمودن فرم ای-829 باید ثابت نماید که همه شرایط برنامه ویزای اب-5 را با موفقیت دارا می باشد. زمانی که فرم ای-829 مورد قبول واقع شد، سرمایه گذاران اقامت دایم غیر مشروط خود را به دست می آورند

 شرکت های خصوصی منطقه ای EB-5

برای متقاضیان ویزای ای بی -5 سرمایه گذاری ۲ گزینه برای سرمایه گذاری وجود دارد. متقاضیان می توانند به صورت مستقل (مستقیم) سرمایه گذاری نمایند و یا در شرکت های خصوصی منطقه ای سرمایه گذاری نمایند. اگر شخص متقاضی بخواهد به صورت مستقل سرمایه گذاری نماید می بایستی خودشان پروژه ای را بیابند و در آن سرمایه گذاری نمایند. آنها می بایستی یک پست مدیریتی مستقیم برای نظارت بر پروژه ای که در آن سرمایه گذاری نموده اند، داشته باشند. متقاضیان اب-5 می توانند در شرکت های خصوصی منطقه ای اب-5 نیز سرمایه گذاری نمایند. شرکت های خصوصی منطقه ای از سوی اداره مهاجرتی و تابعیتی آمریکا (یوسکیس) تعیین شده اند تا پروژه های سرمایه گذاری اب-5 اداره نمایند. سرمایه گذاری از طریق شرکت های خصوصی منطقه ای دارای چندین مزیت می باشند. شرکت های خصوصی منطقه ای بهتر می توانند شرط ایجاد شغل اب-5 را فراهم نمایند و همچنین می توانند با جذب نمودن سرمایه گذاران متعدد بیشترین سرمایه را جمع آوری نمایند. شرکت های خصوصی منطقه ای می بایستی به صورت فعالانه از قوانین و مقررات اداره مهاجرتی و تابعیتی آمریکا (یوسکیس) پیروی نمایند که می تواند فشار را از روی سرمایه گذاران بردارد که در غیر این صورت به تنهایی خودشان مسول پیروی از دستور العمل ها خواهند بود. شرکت های خصوصی منطقه ای به سرمایه گذار این توانایی را می دهند که به برنامه نزدیک بشوند با نیاز کمتر به دخالت مستقیم آنها. تقریبا ۹۰ درصد متقاضیان، سرمایه گذاری خود را از طریق شرکت های خصوصی منطقه ای انجام می دهند

اقامت دایم کشور آمریکا



مهاجرانی که به طور موفقیت آمیزی برنامه ویزای ای بی -5 را با قبولی فرم ای-829 کامل می نمایند به عنوان ساکنین دایمی و قانونی آمریکا شناخته می شوند. به ساکنین دایمی گرین کارت داده می شود که به آنها اجازه زندگی و کار به صورت دایمی در آمریکا داده می شود. ساکنین دایمی می توانند در هر جایی از کشور آمریکا زندگی و کار نمایند.ساکنین دایمی می توانند بدون نیاز به ویزا به سفر بروند و می توانند بدون نیاز به حمایت یک کارفرمای آمریکایی در آمریکا کار نمایند. اقامت دایمی همچنین به همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال شخص سرمایه گذار ویزای اب-5 تعلق خواهد گرفت

تابعیت کشور آمریکا

سرمایه گذاران این فرصت را دارند که بعد از آنکه آنها برنامه اب-5 را کامل نمودند تابعیت کشور آمریکا را به دست بیاورند. برای واجد شرایط شدن برای تابعیت آمریکا، دارندگان ویزای اب-5 باید ابتدا برای حداقل ۵ سال از ساکنین دایمی آمریکا باشند. سپس دارنده ویزای اب-5 می تواند روند تابعیت را آغاز نماید که به او امکان اینکه شهروند آمریکایی بشود را می دهد. شهروندان آمریکایی از حقوق بیشتری نسبت به ساکنین دایمی برخوردار می باشند. به شهروندان حق رای داده می شود که در واقع به آنها این امکان را می دهد که در انتخابات فدرالی، ایالتی، محلی و عمومی شرکت نمایند. پشتیبانی از اعضای خارجی خانواده برای شهروندان آمریکایی آسانتر می باشد. شهروندان همچنین برای دریافت برنامه های کمکی دولتی واجد شرایط می باشند.


توضیحات تکمیلی ویزای EB-5

پس از عقد قرارداد وکالت با این دفتر، بسته به آمادگی شما برای پرداختن پول سرمایه گذاری از دو هفته تا سه ما بعد

قرارداد شما با یکی از مراکز سرمایه گذاری معتبر از سوی دولت آمریکا آماده امضا خواهد بود و شما مستقیما ۵۰۰ هزار دلار پول را به مرکز سرمایه گذاری واریز می کنید. پس از ۱۰ تا ۱۲ ماه شما با گرین کارت موقت وارد آمریکا خواهید شد و پس از حدود ۲۲ ماه گرین کارت شما تبدیل به دایم شده و در نهایت پس از ۵ سال از شروع سرمایه گذاری پاسپورت آمریکایی خود را دریافت می کنید. شما برای ۵ سال سرمایه گذاری ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار سود دریافت می کنید. سرمایه گذاری در مرکز سرمایه گذاری که این دفتر با آن در ارتباط است حداقل ریسک را دارد و این مرکز با سالها سابقه تا به حال یک مورد مشکل برای موکلین ما یا سایر سرمایه گذاران نداشته است. اطلاعات و سوابق مرکز سرمایه گذاری را پس از عقد وکالت و شروع رابطه قانونی در اختیارتان قرار خواهیم داد. حق الوکاله این دفتر ۲۵۰۰۰ دلار است.


الزامات EB-5   شرح EB-5 VISAUSCIS Official پنجمین دسته از ویزاهای ترجیحی مبتنی بر استغال که توسط کنگره در سال ۱۹۹۰ ایجاد شد به مهاجرانی اختصاص دارد که به دنبال ورود به ایالات متحده برای سرمایه گذاری حداقل ۱،۰۰۰،۰۰۰ دلار یا ۵۰۰،۰۰۰ دلار در منطقه اشتغال هدفمند (targeted employment area) است که اقتصاد ایالات متحده را بهره مند خواهد ساخت و حداقل ۱۰ شغل تمام وقت را ایجاد خواهد کرد. دو راه برای سرمایه گذاری وجود دارد که شما می توانید در چارچوب آن در گروه EB-5 قرار گیرید و آنها عبارتند از: ۱) ایجاد یک شرکت تجاری ۲) سرمایه گذاری در یک تجارت مشکل. معیارهای واجد شرایط بودن گزینه ۱- شرکت تجاری جدید برای داشتن شرایط لازم، شما باید: ۱. حداقل ۱،۰۰۰،۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید و یا در فرایند سرمایه گذاری این مبلغ قرار گیرید. اگر سرمایه گذاری شما در یک منطقه اشتغال هدفمند تعیین شده (که در زیر به تفصل بیان شده است) انجام شود حداقل میزان سرمایه گذاری لازم ۵۰۰،۰۰۰ دلار است. ۲. با عرضه کالا یا خدمات به بازار ایالات متحده به اقتصاد این کشور منفعت برسانند. ۳. برای حداقل ۱۰ کارگر آمریکایی شغل تمام وقت ایجاد کند. این شامل شهروندان آمریکایی، دارندگان گرین کارت (مقیم های دایمی و قانونی) و افراد دیگری که به طور قانونی اجازه کار در ایالات متحده را اخذ کرده اند، می باشد ( اما این گروه شامل شما (مهاجر)، همسر شما، پسران یا دختران شما نمی شود). ۱. درگیر در مدیریت روزانه شرکت تجاری جدید باشید و یا به طور مستقیم آن را از طریق تدوین یک سیاست کاری- به عنوان مثال تحت عنوان مامور شرکت و یا عضو هییت مدیره مدیریت کنید. منطقه اشتغال هدفمند Targeted ) (Employment Area طبق قانون به عنوان (یک منطقه روستایی یا منطقه ای تلقی می شود که با درصد بالایی بیکاری معادل ۱۵۰ درصد متوسط ملی مواجهه باشد). برای جزییات بیشتر بر روی بخش قوانین این وب سایت و بخش ۲۰۳ (ب) (۵) (B) از قانون مهاجرت (INA) کلیک کنید. گزینه ۲ – تجارت مشکل برای داشتن شرایط لازم، شما باید: ۱. به سرمایه گذاری در کسب و کاری بپردازید که به مدت حداقل دو سال وجود داشته است. ۲. به سرمایه گذاری در کسب وکاری بپردازید که متحمل زیان خالص، بر اساس اصول حسابداری به طور کلی پذیرفته مراحل اخذ ویزای EB-5 روند سه مرحله ای اخذ ویزا برای گرفتن گرین کارت دایمی ایالات متحده روند اخذ ویزا EB-5 می تواند پیچیده و گیج کننده و زمان بر باشد. به این دلایل، سرمایه گذارانی که به دنبال ویزای مهاجرتی EB-5 هستند ترجیح می دهند از طریق یک مرکز منطقه ای مورد تایید دولت فدرال عمل کنند. هدف شما این است که موفق ترین نتیجه ممکن را، هم در گرفتن گرین کارت و هم در تولید میزان معقول سود سرمایه گذاری خود به دست آورید. برای مرور اسناد سرمایه گذاری و تسلیم درخواست ویزای EB-5 به USCIS، لطفا روند زیر را گام به گام دنبال کنید:

مرحله ۱ – ثبت نام و مرور اسناد و مطالب سرمایه گذاری

سرمایه گذاران داخلی و EB-5 بالقوه که مایل هستند مطالب سرمایه گذاری یک مرکز منطقه ای را مرور کنند برای اولین بار باید با تماس با مرکز منطقه ای و اقدام به عنوان یک سرمایه گذار معتبر (که در زیر به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته است) ثبت نام کند.

وقتی اطلاعات رابط شما دریافت شد، اگر شما یک سرمایه گذار معتبر باشید، طبق برنامه برای دریافت اسناد و ارایه پروژه در مرکز منطقه ای مورد نظر، با شما تماس گرفته خواهد شد. سرمایه گذار معتبر (accredited investor) توسط قانون اوراق بهادار ایالات متحده مصوب ۱۹۳۳ و قوانین امنیتی ایالت های مختلف که دسترسی افراد به سرمایه گذاری در یک زمینه خاص، تعریف شده است.

برای احراز شرایط لازم برای سرمایه گذاری، فرد باید ارزش خالص فردی، یا ارزش مشترک با همسر، که بیش از ۱ میلیون دلار است یا درآمدی بیش از ۲۰۰،۰۰۰ دلار در هر یک از دو سال اخیر و یا درآمد مشترک با همسر بیش از ۳۰۰،۰۰۰ دلار برای آن سالها و یک مدت انتظار منطقی از سطح درآمد مشابه برای سال جاری را داشته باشند.

مرحله ۲ – انجام سرمایه گذاری و تسلیم درخواست I-526

اگر شما تصمیم به سرمایه گذاری در یک مرکز منطقه ای گرفته اید گام بعدی این است که برای تکمیل فرم قرارداد اشتراک (آخرین سند در دفترچه) و سرمایه گذاری اقدام نمایید. کل سرمایه باید در هر دستورالعمل در قرارداد اشتراک به حساب شرکت فرستاده شود.

به محض دریافت وجوه، مرکز تجاری نیز قرارداد اشتراک را امضا و آن را به شما بازمی گرداند. قرارداد اشتراک امضا شده، مدارک سرمایه گذاری و رسید شما را ارایه می دهد. برای سرمایه گذاران مهاجر، مرکز تجاری the) (trade center اسناد سرمایه گذاری را به دفتر حقوقی ما، یعنی وکیل مهاجرت شما، تحویل می دهد تا نسبت به ثبت درخواست I-526 گاو اولیه برای اخذ گرین کارت آمریکا (U.S. green card)  اقدام نماییم.

درخواست I-526 توسط USCIS مورد رسیدگی قرار می گیرد. روند تایید به طور معمول ۸ تا ۱۲ ماه طول می کشد و بسته به فرد متفاوت خواهد بود. پس از تایید، سرمایه گذاران خارجی باید در کنسولگری محلی یا سفارت آمریکا مصاحبه بدهند.

امیدوارم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد : پویا منصفی تهرانی