سوشیال سکیوریتی نامبر چیست ؟

 Social Security Number 

پویا منصفی وکیل مهاجرتی

سوشیال سکوریتی نامبر  شماره ملی افراد در امریکا است که شماره شناسایی افراد در امریکا به حساب می اید

داشتن شماره سوشال سکیوریتی دارای اهمیت زیادی میباشد زیرا هنگامیکه بخواهید شغلی بگیرید، و در امریکا زندگی کنید و حتی یک سیم کارت موبایل بخرید به ان احتیاج دارید . این شماره مزایای زیادی دارد و داشتن ان بر خلاف گرین کارت امریکا برای افراد ساکن در امریکا اجباری است




قبل شروع برای توضیح در رابطه با قوانین سوشیال سکیورتی نامبر باید یک نکته مهم را به همه دوستان گوشتزد کنم :


شماره ملی خود را هیچ وقت به کسی که نمی شناسید اعلام نکنید ! این شماره محرمانه شماست ! کارت را هیچ وقت با خودتان حمل نکنید !


من چگونه شماره و کارت سوشال سکیوریتی دریافت می کنم؟


برای درخواست شماره و کارت سوشال سکیوریتی:

فرم  (فرم SS-5-INST-FA) را تکمیل کنید؛ و اصل مدارک و یا کپی هایی را که توسط سازمان مربوطه گواهی شده به سازمان تامین اجتماعی ارائه می دهید .

 وضعیت شهروندی - اقامتی یا مهاجرتی  شما در ایالات متحده

کپی و اصل پاسپورت

سپس درخواستنامه تکمیل شده خود را به همراه اسناد مربوطه به اداره سوشال سکیوریتی ( تامین اجتماعی ) محل خود ببرید یا پست نمایید .


وضعیت شهروندی یا مهاجرت: این سازمان فقط  مدارک  زیر را فقط به عنوان مدرک اثبات شهروند بودن شما می پذیرد. این مدارک عبارتند از شناسنامه، گذرنامه، گواهی تابعیت یا گواهی شهروندی. اگر شهروند امریکا نباشید، تامین اجتماعی از شما می خواهد مدارک مهاجرت فعلی خود را ارائه بدهید. مدارک قابل قبول عبارتند از:

 Permanent Resident visa

green card

 Employment Authorization

EAD work permit، (کارت اجازه کار، EAD اجازه کار)


دانشجویانباید مدارک بیشتری رانیز عرضه نمایند. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی سازمان سوشیال سکیوریتی امریکا مراجعه کنید 

www.SocialSecurity.gov

4همه مدارک یا باید به صورت اصل بوده یا کپی هایی باشند که توسط سازمان صادر کننده تایید شده اند. ما نمی توانیم فتوکپی یا کپی مدارکی را که توسط دفترخانه (نوتاری) صادر شده بپذیریم. 

به مجرد آنکه همه اطلاعات مربوط به شما اماده شود و مدارک شما را با اداره صادر کننده تایید نمایٔیم، شماره و کارت سوشال سکیوریتی شما را برایتان پست خواهد شد.

ایا دریافت این شماره هزینه در بردارد؟

صدور شماره و کارت تامین اجتماعی رایگان می باشد. اگر فردی با شما تماس می گیرد و قصد دارد در قبال صدور شماره یا کارت از شما مبلغی را مطالبه کند، لطفا به خاطر داشته باشید که این خدمات تامین اجتماعی رایگان است. اگر فردی سعی دارد مبلغی را از شما مطالبه کند، می توانید از طریق تماس با خط مستقیم دفتر بازرس کل ما به شماره 1-800-269-0271، موضوع را به سازمان گزارش بدهید.


آیا انواع مختلفی از کارت های سوشال سکیوریتی وجود دارد؟

سه نوع کارت سوشال سکیوریتی از سازمان تامین اجتماعی امریکا صادر می شود. همه کارت ها نام و شماره سوشال سکیوریتی شما را نشان می دهد.

کارت نوع اول  به شما اجازه می دهد بدون محدودیت به کار بپردازید.این کارت برای افراد زیر صادر میشود: شهروندان ایالات متحده؛ و افرادی که بر یک مبنای دایمی، بطور قانونی به داخل ایالات متحده پذیرفته شده اند. ( اقامت دائم )


کارت نوع دوم نام و شماره سوشال سکیوریتی 

 «VALID FOR WORK : یعنی که «ONLY WITH DHS AUTHORIZATION («فقط با اجازه وزارت امنیت داخلی برای کار معتبر است»). این نوع کارت را برای اشخاصی صادر می شود که بطور قانونی بر یک مبنای موقتی یا با اقامت کاری به داخل ایالات متحده پذیرفته شده اند و از طرف وزارت امنیت داخلی: DHS اجازه دارند به کار بپردازند. 


کارت نوع سوم  «NOT VALID  است . یعنی خاطر نشان می سازد «FOR EMPLOYMENT («برای استخدام معتبر نیست») ما این نوع کارت را برای مهاجرانی که بطور قانونی در ایالات متحده پذیرفته شده اند و اجازه کار ندارند صادر می شود . 

توجه :فردی که حداقل 12 سال سن دارد و برای دریافتشماره تامین اجتماعی اصلی تقاضا داده است، باید شخصا برای مصاحبه حاضر شود، حتی اگر پدر، مادر یا سرپرست وی تقاضانامه را از جانب او امضا کند. 


در صورت تغییر نام چه باید کرد؟

اگر شما بدلیل ازدواج، طلاق، حکم دادگاه یا دلایل دیگر نام خود را به طور قانونی تغییر داده اید، باید به تامین اجتماعی اطلاع بدهید تا بتوانید یک کارت تصحیح شده دریافت کنید. اگر شاغل هستید، به کارفرمای خود نیز اطلاع بدهید. 


اگر وضعیت مهاجرتی یا شهروندی من تغییر کند و یا کار پیدا کنم و بخواهم کار کنم چه باید بکنم؟

در صورت تغییر وضعیت مهاجرتی خودتان و یا پیدا کردن کار جدید یا دریافت تابعیت آمریکا، باید با تامین اجتماعی تماس بگیرید تا گزارشات شما را به روز رسانی شود و کارت جدید به شما ارائه شود. 


اگر کارت خود را مفقود کنم یا به سرقت رود چه می شود؟شود؟

اگر کارت سوشال سکیوریتی شما یا فرزندتان مفقود شود یا به سرقت برود می توانید آن را بطور رایگان جایگزین سازید اما در این مورد محدودیت وجود دارد و شما می توانید ۳ بار در یک سال و یا 1۰ بار در طول عمر خود چنین کنید. پس مراقب باشید !

توضیح مهم :

تغییر نام قانونی و سایر استثناها و یا پیدا کردن کارت و یا تفییر شغل در رابطه با این محدودیت ها به حساب نمی آید. در این حالت شما کارت خود را فقط updatesمی کنید. 


چگونه می توانم از شماره سوشال سکیوریتی خود حفاظت کنیم ؟

 شماره سوشال سکیوریتی شما به عنوان یک موضوع محرمانه تلقی می شود و از ارائه دادن آن در مواقع غیر لازم احتراز کنید. شما باید کارت سوشال سکیوریتی خود را در یک مکان امن و همراه با سایر اسناد مهم خود حفظ کنید. آنرا با خود حمل نکنید مگر آنکه لازم باشد آن را به یک کارفرما یا ارایٔه دهنده خدمات نشان دهید.

برای آنکه از شماره سوشال سکیوریتی شما سوء استفاده نشود دولت امریکا اقداماتی انجام داده است. مثلأ در رابطه با اشخاصی که تقاضا می دهند کارت سوشال سکیوریتی مفقود شده یا به سرقت رفته آنها جایگزین شود، یا می خواهند کارت خود را تصحیح کنند، از آنها می خواهیم که سند هویت خود را ارائه داده و آنرا بدقت بررسی می کنیم. یکی از دلایلی که دولت امریکا چنین می کند این است که مانع کار اشخاصی می شود که در صدد گرفتن شماره های جعلی سوشال سکیوریتی هستند تا از آن راه هویت های دروغین بوجود آورند.


تماس با تأمین اجتماعی

در هر زمان برای درخواست شماره میتوانید به www.socialsecurity.gov

مراجعه کنید یک حساب my Social Security باز کنید، مطالب منتشر شده را دریافت کرده و پاسخ سؤالات متداول را دریافت نمایید. 

و یا با شماره تلفن رایگان 1-800-772-1213 تماس بگیرید (افراد ناشنوا یا کمشنوا میتوانند با شماره TTY ما یعنی 1-800-325-0778 تماس بگیرند).


 سازمان تامین اجتماعی اکریکا خدمات ترجمه و مترجم دارد و به همه زبانهای دنیا با شما صحبت می کند . این خدمات ترجمه هر وقت که از طریق تلفن با سازمان تماس میگیرید یا به دفتر تأمین اجتماعی میآیید، در دسترس است. سازمان تامین اجتماعی امریکا به سؤالات مربوط به پرونده شما از 7 صبح تا 7 بعدازظهر در روزهای دوشنبه تا جمعه پاسخ می دهد. بطور معمول اگر بعد از سه شنبه تماس بگیرید زمان انتظار کمتری خواهید داشت.

سازمان تامین اجتماعی امریکا تمام تماسها را محرمانه تلقی میکند. توجه داشته باشید که تلفنهای این سازمان توسط سازمان پلیس امریکا اف بی ای کنترل می شودد و جهت امنیت ملی امریکا توأم با احترام به برخی از تماسهای تلفنی نظارت میگردد.بنابراین از هرگونه تماس نا مناسب و غیر معمول خود داری کنید !!


تهیه و تنظیم از پویا منصفی تهرانی وکیل و مشاور مهاجرتی

برگرفته شده از وب سایت رسمی سازمان سوشیال سکیورتی نامبر و تامین اجتماعی ایالات متحده امریکا

www.socialsecurity.gov